SUNA-NE: +40 266 218155
RO   EN

Lumina de la capătul tunelului – Upgradare legală de faruri

De ce să alegi becurile halogen cu luminozitate ridicată? Pe lângă faptul ca au luminozitate crescută și vizibilitate mai bună, sunt legale!

Pe vremuri regula era: în față lumină albă sau galbenă, roșu în spate. Legea spunea că nu ai voie să montezi alte lumini față de cele prevăzute de fabricantul vehiculului. Tot legea spune clar – ai voie să folosești doar sisteme de iluminare omologate pentru circulația pe drumurile publice. Instalațiile Xenon HID (high intensity discharge) sunt sisteme mai complexe, care consumă mai puțin,  dar au o luminozitate mai puternică decât becurile clasice cu halogen.

O instalație xenon montată de fabrică, pe lângă becurile HID și descărcătoarele de înaltă tensiune, conține și alte sisteme. Astfel avem o optică specială cu lupă pentru becurile xenon, spălătoare de faruri și un sistem de reglaj automat al reflectoarelor din far. Nici o instalație aftermarket nu oferă o soluție similară de echipare. În acest sens apare însă o problemă. Orice instalație aftermarket xenon montată în far clasic, gândit pentru bec halogen, va deranja pe ceilalti participanti la trafic și este ilegal.

Din aceste considerente, în ultima vreme există o preocupare a poliției rutiere și RAR pentru depistarea și sancționarea conducătorilor auto, care circulă pe drumurile publice având mașinile echipate cu alte sisteme de iluminare față de cele legale. Aceste acțiuni vizează șoferii care folosesc becuri halogen având puteri mai mari de 55/60W sau filtre de culoare pronunțate, cât și utilizatorii de sisteme aftermarket xenon, montate în faruri clasice destinate becurilor halogen. Sfatul nostru este să nu modificati în nici un fel sistemele originale de iluminare și să folosiți numai becuri și instalații omologate pentru circulația pe drumurile publice.

Dacă nu sunteți mulțumiți de lumina oferită de faruri, aveți la dispoziție o serie de becuri halogen  speciale cu luminozitate ridicată. La momentul redactării acestui articol, cele mai bune soluții testate de noi provin de la producătorul britanic Ring, gamele Xenon Ultima si Xenon Max. Dar să nu ne grăbim!

Ca la toate piesele unei mașini, și la becuri există foarte multe reguli stricte, stabilite de EEC (Comitetul Economic European) de foarte mult timp. În cazul becurilor pentru mașini și motociclete, una dintre cele mai importante reguli este valoarea maximă de lumeni emiși în orice direcție. În cazul becurilor halogen aprox 50% din cantitatea totală de lumină se pierde – acesta fiind singurul lucru care lasă producătorilor spațiu pentru îmbunătățire.

Chiar la becurile Ring Xenon Ultima și Xenon Max inelul albastru de la capătul becului – am crezut că e numai pentru fițe, ca lumina să pară mai albastră – servește acestui scop. Pur și simplu suprimă căile de lumină inutile, adică razele de lumină care nu luminează drumul, ci se împrăștie în tot spațiul.

Test comparativ

Deci, ce ar fi trebuit să vedem în micul nostru test de becuri? În locul unde se formează lumina proiectată a becurilor, luminozitatea la anumite puncte este mai mare, adică zona cu luminozitate ridicată este mult mai mare. 

Producătorii desemnează puncte fixe, unde măsoară intensitatea luminii, calculează o medie, măsoară dimensiunea zonei iluminate peste 12 LUX și rezultatul le dă procentajul de diferență față de un bec halogen normal, și de aici ajungem la denumirile de tip X plus procente. În cazul unei iluminări eficiente, sunt importante nu numai lucrurile măsurabile, depinde foarte mult și de curba de sensibilitate a ochiului uman.

Sensibilitatea ochiului uman se schimbă în întuneric spre zona culorii albastre. Dacă becul dă o lumină mai albastră, o să vedem mai bine, sau cel puțin o să avem senzația că vedem mai bine. Problema este că sensibilitatea diferă de la om la om. Nu trebuie să vă gândiți la valori extreme, la producătorii mari, de obicei diferența de culoare între becurile normale și cele albastre sunt de numai 400-500 Kelvin.

Temperatura excesiv de ridicată a culorii este înșelătoare, deoarece lumina pare să fie foarte puternică, dar nu este.

Pentru testul nostru, am comparat un bec standard de la OSRAM și trei dintre cele mai bune becuri cu luminozitate ridicată: Ring Xenon Ultima, Ring Xenon Max și OSRAM Night Breaker.

Bec halogen standard OSRAM

Prima dată am introdus becul standard OSRAM în instrumentul de măsură, am măsurat luminozitatea la punctele de măsurare. Imaginea proiectată era frumoasă, cu o limită strălucitoare și clară. Am înregistrat valorile. Cu aceste valori am comparat becurile cu luminozitate ridicată.

Ring Xenon Ultima (+120%)

În ciuda numelui lor, aceste becuri – ca toate becurile Ring cu denumirea Xenon – sunt becuri halogene. Au fost proiectate pentru a oferi performanțe asemănătoare cu becurile moderne Xenon HID – care sunt complet diferite de becurile halogen și montarea lor în locul becurilor halogene este ilegală.
Măsurătorile arată o luminozitate mai mare, dar și subiectiv pare o luminozitate mai puternică. Mult mai bun, decât becul halogen de bază, lucru ce se vede foarte bine și la poza comparativă.

Ring Xenon Max (+100%)

Un bec subțire, asemănător becului Xenon Ultima. Întreaga impresie este foarte bună, dar măsurătorile nu o justifică. Deși testul becului Xenon Ultima  ne a dat valori mai mari, subiectiv becul Xenon Max pare a fi mai strălucitoare, cu cea mai omogenă lumină albă și și suprafața iluminată pare a fi puțin mai mare.

OSRAM Night Breaker (+110%)

Verdict

Pe baza testului nostru, în cursa becurilor halogen H4, Ring Xenon Ultima s-a dovedit a fi cel mai bun. Trebuie evitate brandurile fără nume!

Marea lecție este că nu merită să economisiți la becuri, mai bine cumpărați un produs al unui brand cunoscut, cum ar fi Ring sau OSRAM, deoarece acestea corespund tuturor standardelor in domeniu, au fost concepute de companii care se ocupă cu proiectarea și dezvoltarea becurilor de foarte mult timp, au foarte multă experiență. Iar cine își dorește o luminozitate ridicată, asemănătoare sistemelor Xenon HID- becurile Xenon Ultima, Xenon Max și Night Breaker oferă o soluție foarte bună.
Nouă cel mai mult ne-a plăcut becul Ring Xenon Ultima de la producătorul britanic Ring, care de fapt este versiunea imbunătățită a becului Xenon Max.

După cum se vede și în video, folosind un bec Xenon Ultima, conducerea de noaptea devine într-adevăr o plăcere, experiența noastră ne-a demonstrat că asigură vizibilitatea cea mai bună dintre toate becurile cu halogen. Poate există becuri puțin mai bune decât cele Xenon Ultima, dar nu la acest preț!Becurile de halogen cu luminozitate ridicată Xenon Ultima oferă o vizibilitate superbă, iluminând drumul cu o lumină strălucitoare albă, care dezvăluie fiecare detaliu și pătrunde la distanțe foarte mari – în medie cu 40m mai mult față de celelalte becuri cu halogen. Datorită razei mai lungi, obstacolele vor fi vizibile mult mai repede, crescând siguranța in trafic. Oferă cu 120% mai multă lumină pe drum, iar datorită temperaturii de culoare, este cea mai buna alegere pentru conducerea vehiculelor pe timp de noapte.

Becurile Xenon Ultima și Xenon Max sunt 100% compatibile cu becurile halogen standard. Ele sunt complet legale (marcaj E) și au aceeași putere ca și becurile standard (60W / 55W).

Prin urmare, montarea acestora este exact așa, cum este descris în secțiunea referitoare în manualul de utilizare al mașinii. În cazul meu, destul de simplu, dar extrem de inconfortabil, pentru că este greu de ajuns la partea din  spate a farurilor și imposibil de văzut …

Dacă becul clasic halogen din mașina Dvs. nu produce destulă lumină și nu vedeți destul de bine pe timp de noapte, sau doriți ca ceilalți participanți de trafic să vă vadă mai bine si nu vreți să aveți probleme cu poliția sau la RAR, vă invităm să vizitați webshopul Impar.