SUNA-NE: +40 266 218155
RO   EN

Relația tractor – anvelopă

Perioada cea mai solicitantă atât pentru tractoarele agricole cât și pentru anvelopele utilizate de acestea este cea de pregătirea solului. Apariția din ce în ce mai accentuată pe terenurile agricole a tractoarelor de mare putere, care necesită anvelope radiale de înaltă performanță și relativ scumpe, ridică multe semne de întrebare privind raportul cost/performanță al acestora. Scopul acestui articol este să vă arătăm ca prin câteva calcule simple putem configura tractorul astfel încât să influențăm în mod pozitiv acest raport. Ținta configurării este optimizarea amprentei pe sol prin care se pot afecta durata de viață a anvelopei, consumul de carburant, aderența și compactarea solului, factori care vă pot aduce un randament ridicat în timpul exploatării pe lângă un cost de mentenanță redus.

Primul pas este optimizarea raportului greutate/cai putere (CP) al tractorului și distribuirea corectă a sarcinii pe axe, apoi folosirea presiunii corecte în anvelope. Pentru început trebuiesc determinate sarcina totală a tractorului și distribuția acestuia pe axe, aceste informații se regăsesc în cartea tehnică a utilajului. Trebuiesc luate în calcul însă și atașamentele, greutatea lor se adaugă pe axă conform tabelului de mai jos:

Tabel 1. – Calcul sarcină cu atașament

Pe baza sarcinii complete putem calcula raportul greutate/CP în funcție de tipul tractorului după următoarele formule:

Tabel 2. – Formule de calcul greutate/CP

PTO (Power Take-off) este axul rotativ din spatele tractorului care este folosit să transmită mișcarea unui atașament, puterea lui este măsurată în CP. Dacă nu este specificată în cartea tehnică, se poate calcula cu 85% din puterea motorului. Pentru fiecare tip de tractor există o valoare optimă atât privind raportul greutate/CP cât și pentru distribuția sarcinii pe axă conform tabelurilor de mai jos:

Tabel 3. – Valori optime greutate/CP
Tabel 4. – Distribuția optimă a sarcinii pe axe

Urmează diminuarea diferenței dintre valorile calculate și valorile optime din tabel prin încărcarea tractorului cu contragreutăți prin următoarele opțiuni:

1. Greutăți valiză: greutăți metalice care se agață pe partea din față și spate a tractorului, sunt ușor de montat și demontat și nu au efect negativ asupra confortului, preț relativ ridicat.

2. Greutăți roată: greutăți circulare care se prind direct pe butuc, beneficiul fiind impactul redus pe cealaltă axă.

3. Hidro-umflare: constă din umplerea anvelopei cu apă și antigel prin valva normală până în maxim 75% din volumul total. Reprezintă cea mai economică soluție însă poate avaria anvelopa și camera și pot apărea urme de rugină pe jantă, modifică rigiditatea anvelopei.

Rămâne să ajustăm presiunea din anvelope conform noilor încărcări pe axe. Presiunea de aer din anvelopă este cel mai important factor, de fapt, sarcina este suportată doar de aerul comprimat, iar anvelopa are rolul de a ține sub control volumul de aer din interior. O presiune prea joasă va implica o flexare excesivă a flancului anvelopei, care duce la deteriorarea acestuia, iar o presiune prea înaltă va micșora amprenta anvelopei și duce la o uzură prematură. Cel mai simplu este să accesăm site-ul producătorului de anvelope pentru a afla cea mai mică presiune permisă pentru o anumită sarcină și viteză.

Sperăm că v-am furnizat informații utile, pentru mai multe detalii tehnice vă invităm să consultați specialiștii firmei IMPAR SRL, distribuitorul exclusiv al anvelopelor agroindustriale marca BKT, accesând site-ul www.impar.ro sau prin numărul de telefon 0266-206-780.